Ars Alchimica cuprinde 7 tratate de alchimie scrise de Paracelsus în diferite perioade. Scrierile lui Paracelsus se disting mai ales prin maniera concisă şi totodată cuprinzătoare în care sunt expuse ideile. Din acest punct de vedere, ele pot fi comparate cu lucrarile lui Tales, Heraclit, Pitagora, Anaxagora şi Hipocrat. După cum spune un discipol al său: „În tratatele lui Paracelsus nu există nicio neclaritate şi dacă vom urma căile pe care ni le-a arătat, avansând în acelaşi timp în domeniul ştiintei fizice, vom descoperi cele mai însemnate comori îngropate în locurile pe care ni le-a indicat cu ajutorul baghetei sale magice.
Cu toate că este posibil să-l privim pe Paracelsus în lumina oricărei perspective, singura cale de a întelege corect omul şi strădania sa este aceea de a evita tendinţa de a ignora caracterul mistic în favoarea celui raţional, pe scurt, de a accepta dualitatea naturii sale. El a scris foarte mult despre tainele Cabalei şi secretele alchimiei şi magiei naturale. Pe de altă parte, a fost un susţinător fidel al cercetării experimentale, criticându-i vehement şi constant pe cei ce refuzau să scruteze problemele la originile lor şi care acceptau cu ochii închişi autoritatea celor din vechime: Am început să-mi desăvârşesc arta imaginându-mi că nu există niciun profesor în toată lumea capabil să mă învete, şi că a trebuit să capăt eu însumi cunoştinţele în acest scop. Singura carte pe care am studiat-o a fost cartea Naturii scrisă de degetul lui Dumnezeu.
Cercetarile întreprinse de Paracelsus în vederea obţinerii Pietrei Filosofale au sădit în el credinţa că omul reprezintă adevarata Chintesenţă. El spune: „După ce Dumnezeu a creat toate elementele, stelele şi orice alt lucru şi le-a stabilit locul lor dupa voia Sa, El a trecut, în cele din urmă, la crearea omului. A extras esenţa din cele patru elemente într-o singură substanţă. A extras, de asemenea, esenţa înţelepciunii, a artei şi a raţiunii din astre, iar această dublă esenţă a comprimat-o într-o unică substanţă”.
Din această substanţă a fost făcut omul, cea mai înaltă dintre creaţiile lui Dumnezeu. Se poate distinge în această viziune o importantă idee a Renaşterii: bunătatea esenţiala şi natura perfectibilă a Omului.
C.G. Jung, referindu-se la Paracelsus, scria: Paracelsus este un creuzet alchimic, în care fiinţele umane, zeii şi demonii acelei epoci uimitoare – prima jumatate a secolului al XVI-lea – şi-au vărsat esenţele lor specifice.
Pentru a participa la concurs, răspundeţi corect la următoarea întrebare: Enumeraţi două noutăţi de la Editura Herald!
Termenul de trimitere a răspunsului: 3 martie 2013
Premiile vor fi acordate prin tragere la sorţi, câştigătorii urmând a fi anunţaţi prin e-mail.
Participa acum la acest concurs !