Divanul este o culegere poetică care grupează versurile unui autor recunoscut; în general, acest termen se aplică poeţilor orientali. Divanurile au apărut încă din primele secole ale islamului şi au înflorit în perioada abbasidă sub influenţa culturilor greacă, iudaică şi persană.
Este puţin probabil ca al-Hallaj însuşi să fi avut intenţia de a-şi grupa poeziile într-un divan şi nu există nici o menţiune a unui divan semnat de el în indexul operelor hallajiene semnat de istoricul Ibn an-Nadim. Un rol important în punerea în circulaţie şi apoi în strângerea Divanului l-a avut lunga tradiţie arabă de transmitere orală a poeziei. Din creaţia poetică a lui al-Hallaj s-au păstrat în jur de o sută patruzeci de piese, dintre care o sută pot fi considerate ca autentice. Poemele au fost compuse în anumite momente de meditaţie sau de extaz mistic, fără a fi neapărat consemnate şi declamate în faţa discipolilor sau a simplilor trecători; acestea au fost transmise de asistentă, mai ales pe cale orală în acelaşi fel în care Coranul a fost transmis de către însoţitorii profetului.
Graţie eforturilor marelui orientalist francez Louis Massignon, versurile lui al-Hallaj au putut fi strânse pentru prima dată şi publicate în 1931. De-a lungul timpului au apărut multe versuri suspectate ca fiind compuse de al-Hallaj însă nu toate pot fi considerate veridice, stilul său fiind imitat de mulţi poeţi, fie ei mistici sau nu. Două ediţii arabe ale Divanului, au apărut la Bagdad (1984) şi respectiv Beirut (2002).
În cadrul Divanului pot fi individualizate poeme ample, care exprimă concepţiile sale dogmatice sau mistice precum şi gândurile sale cele mai intime. Poeziile cuprind meditaţii teosofice şi viziuni mistice legate de perioadele de asceză, descriu stări extatice şi momente de cunoaştere ale inimii. Prezintă, de asemenea, într-un stil inconfundabil, tema uniunii transformatoare care reprezintă subiectul ce a fascinat, de-a lungul vremii, mulţi orientalişti.
Opera lui al-Hallaj a fost culeasă mai tarziu de alţi mistici cum ar fi al-Gazali, Dalami, şi in parte Ibn`Arabi şi şcoala sa, la care se adaugă maeştrii confreriilor mistice persane.
Pentru a participa la concurs, răspundeţi corect la următoarea întrebare: Cine a tradus cartea?
Termenul de trimitere a răspunsului: 26 martie 2012
Premiile vor fi acordate prin tragere la sorţi, câştigătorii urmând a fi anunţaţi prin e-mail.
Participa acum la acest concurs !