Castiga cartea „Misteriile lui Zalmoxis” de Daniel Constantin

„Misteriile antice, la grecii vechi, la romani şi, în mare masură, şi la egiptenii din antichitate, au ajuns cu timpul să constituie adevarata religie a acestor neamuri, atunci când adorarea zeilor oficiali a căzut, mai mult sau mai puţin, în deşuetudine.

Or, după mărturiile autorilor antici şi după cele ale autorilor moderni, tracii, în general, şi geto-dacii, în special, au avut culte de mistere foarte dezvoltate. Mai mult, toate misteriile elenice existente la greci, în epoca clasică, erau de origine tracă, fiind create de traci şi impregnate de spiritualitatea tracă. De aceea, am considerat util să studiem aceste misterii ale geto-dacilor, care au constituit, de altfel, ca şi la greci şi la romani, adevarata esenţă a religiei lor.” – Daniel Constantin

„Orientalistul Daniel Constantin intentiona încă din 1985 să publice o lucrare dedicată cultului unei zeităţi traco-getice, Zalmoxis. Abia astăzi textul este gata de întîlnirea cu publicul, căci pentru prima oară lucrarea Misteriile lui Zalmoxis vede integral lumina tiparului, altfel fragmente din ea fiind inserate în revistele vremii. Pornind de la puţinele mărturii existente (v. Herodot), Constantin Daniel ne propune o imagine convingătoare despre un cult dedicat unui zeu al misteriilor, aşa cum găsim în Orientul Apropiat şi în Grecia. Demersul orientalistului român vizează atît analiza acestui cult, cît şi plasarea sa în contextul cultural mai amplu al epocii. Interesul mărturisit al autorului se îndreapta către radiografierea constantelor spirituale specifice religiilor şi comunitatilor tracice, cu accentul pus pe lumea dacilor. Din acest punct de vedere, Zalmoxis apare ca o zeitate solară îndeplinind un important rol mîntuitor, el avînd puterea de a-şi recupera discipolii în vederea unei existenţe de dincolo de moarte.

Credinţa în nemurire prezentă în ritul lui Zalmoxis este completată şi de o practică vizînd obţinerea unei austeritati stoice în viaţa cotidiană, bazată pe o moralitate exemplară. Constantin Daniel subliniază descendenţa uraniana a zeului, asimilindu-l lui Apollo, ca şi faptul că el ilustrează o ideologie religioasă ce se opune tradiţiilor hedoniste şi dionisiace de tip helenic. Cît priveşte substanţa concretă şi tehnică a ritualurilor de iniţiere în misterii, aceasta constă, potrivit autorului, în deprivarea senzorială a discipolilor prin claustrarea lor în grote întunecate, delirul şi viziunile induse astfel fiind omologate ca reprezentări şi mesaje transmise de divinitate.” – Valentin Protopopescu

Pentru a participa la concurs, răspundeţi corect la următoarea întrebare: Din ce colecţie face parte această carte?

Termenul de trimitere a răspunsului: 7 august 2011
Premiile vor fi acordate prin tragere la sorţi, câştigătorii urmând a fi anunţaţi prin e-mail.

Participa acum la acest concurs !